What the heck is a Tamalada?

Read all about our cultural collaboration with CRSMT and ADI El Torito

(español abajo)

Tamalada (noun) - a Spanish word for an event or party centering around tamales; a decade old collaboration with the community of El Torito, Asociación CREAR, the Costa Rica School of Massage Therapy (CRSMT) which serves as a space for mutual cultural enrichment between its students and volunteers.

The Tamalada is the brainchild of CRSMT, whose students need to log 75 hours massaging people to earn credits towards their graduation. As the students near the end of their course, they need to give massages to people outside of the school, so they contacted Asociación CREAR to see if any community members would be interested in receiving massages. We saw how this event fits well within our mission statement, “serving as a space for mutual cultural enrichment between its students and volunteers” and we were happy to help coordinate.

CREAR contacted the community leaders of El Torito to see if they would be interested in hosting a cultural exchange event where community members can receive free massages and massage school students can learn about Costa Rican culture and how to make tamales. Our friends from Torito loved the idea and we started to put the plan in motion!

Of course it wouldn’t be a CREAR event without activities for the kids. We set up a field day for the students of El Torito so that their parents could truly relax and enjoy the massage without their little ones interrupting. The day was lively and people were excited for the event, not only to receive massages, but also because CRSMT donated a brand new washing machine to be raffled off at the event! Families filed in and out of the community center and massage students bounced from table to table offering healing touch for sore backs and necks. Amidst all the massage madness, CRSMT students would take a break from massaging to step aside and learn how to make tamales, and at the end of the day, all of the tamales are sold off as a fundraiser for the community of El Torito! The tamalada is a win-win-win so we are always happy to help with such an awesome cross-cultural exchange.

Tamalada (sustantivo): una palabra en español que se refiere a un evento o fiesta centrada en tamales; una colaboración de una década con la comunidad de El Torito, la Asociación CREAR y la Escuela de Terapia de Masajes de Costa Rica (CRSMT) que sirve como un espacio para el enriquecimiento cultural mutuo entre sus estudiantes y voluntarios.

La Tamalada es una idea de la CRSMT, cuyos estudiantes necesitan registrar 75 horas de masaje a personas para obtener créditos hacia su graduación. A medida que los estudiantes se acercan al final de su curso, necesitan dar masajes a personas fuera de la escuela, así que se pusieron en contacto con la Asociación CREAR para ver si algún miembro de la comunidad estaría interesado en recibir masajes. Vimos cómo este evento encaja bien dentro de nuestra declaración de misión, "servir como un espacio para el enriquecimiento cultural mutuo entre sus estudiantes y voluntarios", y nos alegramos de ayudar a coordinar.

CREAR se puso en contacto con los líderes comunitarios de El Torito para ver si estarían interesados en organizar un evento de intercambio cultural donde los miembros de la comunidad puedan recibir masajes gratis y los estudiantes de la escuela de masajes puedan aprender sobre la cultura costarricense y cómo hacer tamales. ¡Nuestros amigos de Torito amaron la idea y comenzamos a poner el plan en marcha!

Por supuesto, no sería un evento de CREAR sin actividades para los niños. Organizamos un día de campo para los estudiantes de El Torito para que sus padres pudieran relajarse y disfrutar del masaje sin que los más pequeños los interrumpieran. El día estuvo animado y la gente estaba emocionada por el evento, no solo para recibir masajes, ¡sino también porque CRSMT donó una lavadora nueva para ser sorteada en el evento! Las familias entraban y salían del centro comunitario, y los estudiantes de masaje iban de mesa en mesa ofreciendo un toque curativo para los dolores de espalda y cuello. En medio de toda la locura del masaje, los estudiantes de CRSMT se tomaban un descanso para apartarse y aprender a hacer tamales, ¡y al final del día, todos los tamales se vendían como una recaudación de fondos para la comunidad de El Torito! La tamalada es una situación en la que todos ganan, por lo que siempre estamos felices de ayudar con este increíble intercambio intercultural.

FEATURED POSTS